Африканський стартап електронної комерції B2B Sabi перевищив оцінку в $300 млн у новому фінансуванні


 Sabi, стартап електронної комерції B2B, що базується в Лагосі і надає інфраструктуру цифрової комерції для неформальної економіки Африки, залучив 38 мільйонів доларів США в рамках фінансування серії B при оцінці в 300 мільйонів доларів США, за словами двох людей, знайомих з цим питанням, що свідчить про відродження інтересу інвесторів до ринку електронної комерції B2B, який зараз переживає певні випробування.

За словами співрозмовників, серед інвесторів цього раунду - спеціалізований фінтех-інвестор CommerzVentures з Франкфурта-на-Майні, стокгольмський, але орієнтований на Африку інвестор на стадії зростання Norrsken22, американські фонди на стадії зростання Fluent Ventures і Proof VC, а також панафриканські інвестори на ранніх стадіях розвитку CRE Venture Capital і Janngo Capital.  

Сабі відмовився коментувати це питання. 

Сектор неформальної торгівлі становить більшу частину африканського роздрібного ринку обсягом $1 трлн. За останні кілька років ця значною мірою фрагментована галузь вітає інновації від кількох стартапів, які намагаються зв'язати неформальних роздрібних торговців з виробниками та великими оптовиками за допомогою цифрових платформ, таких як додатки та мережа логістичних і дистриб'юторських сервісів. 

Протягом більшої частини 2021 року та на початку 2022 року ці стартапи електронної комерції B2B успішно розвивалися, залучивши мільйони доларів від місцевих та глобальних інвесторів - гроші, які більшість з них спрямували на такі тактики зростання, як надання заохочень та знижок на різні товари, щоб залучити продавців на ранній стадії. Однак такі пропозиції - це завжди гонка на виживання. В умовах, коли вільні гроші випаровуються у світлі зростання світових процентних ставок, деякі стартапи електронної комерції B2B переглядають стратегії зростання, скорочуючи витрати і відступаючи з певних ринків.

Але не Sabi. За словами людей, обізнаних у справах компанії, стартап, який працює в Нігерії, Кенії та Південній Африці, не демонструє жодних ознак боротьби, публікуючи приголомшливі цифри зростання для стартапу, який існує лише два з половиною роки. 

Наприкінці 2021 року керівники Sabi Ану Адасолум та Адемола Адесіна розповіли TechCrunch, що в їхній мережі працює понад 175 000 продавців, а річний дохід від GMV становить 200 мільйонів доларів. За словами трьох людей, знайомих з фінансами стартапу, ці цифри зросли в кілька разів - до більш ніж 300 000 продавців і понад 1 мільярда доларів річного GMV, повідомили TechCrunch.

Для порівняння, Wasoko, найбільш капіталізована електронна комерція B2B, яка залучила $125 млн при оцінці в $625 млн у березні минулого року і, схоже, добре розвивається, незважаючи на загальногалузеві скорочення, зазначила, що має 50 000 активних продавців, обробляючи понад $300 млн загального обсягу продажів (варто зазначити, що показники загального обсягу продажів Wasoko зросли з того часу).

Варто звернути увагу на те, як операційна модель Sabi та клієнти, на яких вона орієнтується, дозволяють їй залучати більше товарів. 

Wasoko, MaxAB, Alerzo і TradeDepot - це повномасштабні платформи з великими активами, які володіють і орендують об'єкти у своєму ланцюжку дистрибуції - від складування до логістики. Деякі маркетплейси, такі як Chari, Cartona та Omnibiz, застосовують легкі моделі, використовуючи сторонні складські та логістичні послуги, тоді як такі маркетплейси, як MarketForce та JABU, використовують гібридні моделі. 

Ці платформи, з великими чи малими активами, спілкуються з оптовиками, виробниками та дистриб'юторами (або самі стають такими), але в кінцевому підсумку обслуговують роздрібних торговців або, як їх ще називають, мерчантів. З іншого боку, Sabi зі своєю моделлю asset-light доповнює посередників у роздрібній мережі електронної комерції B2B - від виробників і дистриб'юторів до оптових і роздрібних продавців (яких стартап спільно називає мерчантами). Він використовує офлайн-агентів, колл-центри, торгових партнерів і центри постачальників (з доступом до інструментів, включаючи управління запасами, продажі, відстеження, цифрові рахунки-фактури та аналітику) як канали для зустрічі з різними зацікавленими сторонами в цьому ланцюжку створення вартості.  

Керівники компанії в електронному листі до TechCrunch зазначили, що модель зростання Sabi та її підхід "зосередження на фундаментальних засадах і забезпечення надійної питомої економіки та прибутковості, перш ніж розширюватися" відрізняє її від інших стартапів у цьому секторі і дозволяє їй підтримувати стійку траєкторію навіть у складних ринкових умовах.

"Екосистемний підхід Sabi, де ми розглядаємо виробників, дистриб'юторів, оптовиків і роздрібних торговців як комерсантів, розроблений для того, щоб бути високоадаптивним і реагувати на динаміку ринку. Створюючи цінність для різних зацікавлених сторін і коригуючи наш підхід на основі нових знань, ми можемо підтримувати довгострокову стійкість навіть в умовах короткострокового вибухового зростання. Така гнучкість має вирішальне значення на ринках, на яких ми працюємо, де ролі зацікавлених сторін можуть змінюватися", - додав генеральний директор Адасолум, відповідаючи на запитання про довгострокову стійкість моделі стартапу. 

Основні джерела доходу Sabi залишаються незмінними: отримання 5-6% (залежно від категорії) від транзакцій на ринку та заробляння фінансової маржі на кредитних операціях, які він організовує. За словами трьох людей, знайомих з фінансами компанії, стартап залучив понад $100 млн від імені місцевих мікрофінансових банків та фінтех-кредиторів, що, ймовірно, пояснює, чому у фірму інвестувала компанія CommerzVentures, що спеціалізується на фінтеху, яка займається інвестиціями.

Тим часом, за даними джерел, Sabi отримує 15 000 замовлень щомісяця і демонструє зростання на понад 20% щомісяця. Це десята частина щомісячних замовлень Wasoko, починаючи з березня минулого року; однак, вищий GMV (якщо Wasoko ще не досягла $1 млрд) може означати, що Sabi отримує вищу середню вартість замовлень переважно від оптовиків, а не від роздрібних продавців. Саме тому стартап, який залучив понад $60 млн (у тому числі раніше не повідомлялося про $15 млн Серії А минулого року), запускає нові продукти і функції, орієнтовані на своїх агентів і продавців "останньої милі". Sabi може розглядати ці нововведення як засіб для впровадження моделей додаткового доходу і зосередитися на ланцюжку створення вартості для B2B-платежів.

За словами двох людей, знайомих з планами компанії, цей категорійний вискочка, продавці якого працюють з товарами повсякденного попиту, а також продукцією сільського господарства, електроніки та хімії, також планує вийти на інші ринки, включаючи Танзанію і Малаві (шляхом придбання), Демократичну Республіку Конго (ДРК) і франкомовну Західну Африку.